Contact
Rob SchenkRob Schenk
Gepubliceerd op
Materiaal en gereedschap
Materiaal en gereedschap

Materialen:

  • Soedanwol

Gereedschappen:

  • Punnikklos
  • Schaar
  • Stompe naald

Theorie:

Punniken:

  • Steeds een lus over een draadje leggen.
  • 1 rondje bestaat uit vier of zes lussen.
  • Zo ontstaat er een dik koord

Korte uitleg / werkvolgorde:

Opzetten van het werk op de klos:

  • Het begin van de bol wol gaat door de punnikklos naar beneden.
  • Klem het uiteinde van de draad met de pink vast in de handpalm (linkerhand).
  • De hand (linkerhand) omklemt de punnikklos.
  • Wikkel nu met de werkdraad om elke paperclip een lus.

Werkwijze:

  • Leg nu een draad voor de volgende paperclip langs.
  • Klem de werkdraad tussen de klos en de vingers van de linkerhand.
  • Pak met duim en wijsvinger van de rechterhand de onderste lus bij de paperclip en trek deze een beetje naar je toe. Schuif de lus over de paperclip naar binnen
  • Laat nu de werkdraad en de begindraad los. De klos heb je nog in je hand (linkerhand).
  • Trek nu met je rechterhand aan de begindraad. De lus trek je nu naar het midden van de klos. Zet de draad daarna weer klem met je pink in de handpalm.

Tip: Laat de leerling de handen tijdens het werken steeds hetzelfde doen. Niet tussen door laten wisselen.

Als de leerling rechts is wordt de rechterhand de werkhand en de linker de vasthoudhand.

Aanhechten van een nieuwe draad:

  • Er wordt 1 ronde gewerkt met een dubbele draad. De nieuwe lus wordt dubbel: tweekleurig.
  • De 2de ronde wordt de dubbele lus over de nieuwe kleur lus gelegd.
  • Na deze twee rondes de oude draad afknippen.

Afhechten van de draad:

  • Til het punnikwerk met de rechterhand van de paperclips.
  • Trek het werk door de punnikklos.
  • Maak aan de einddraad de stompe naald vast en steek de naald door de lussen. Schuif de naald weer van de einddraad. Trek nu de einddraad stevig aan.

Beoordelingspunten:

  • Wat vind je van het eindresultaat?
  • Waar kwam je tijdens het werken lastige momenten tegen?
  • Hoe heb je die opgelost/aangepakt?
  • Waar ging het tijdens het werken heel plezierig?
  • Heb je zelfstandig gewerkt?
  • Hoe was je werkhouding?
  • Kan je het werk fysiek aan?

Mogelijke Leerpunten:

  • Een gevallen lus weer op de klos zetten
  • Werk zelf opzetten
  • Nieuwe draad aanhechten
  • Thuis werken
  • Tempo maken
Deel dit artikel