Contact
Frank ter BeekFrank ter Beek
Gepubliceerd op

Organiseren van de werkplek

Voor veel leerlingen met een visuele beperking is organisatie van het werk een belangrijk en soms noodzakelijk aandachtsgebied. Toch zijn er ook slechtziende leerlingen die middels het geheugen in de grootste wanorde hun spullen terug weten te vinden. Hoe de leerling het ook doet, een overzichtelijke en ordelijke werkplek belast de leerling minder en vergroot de kans op succes.

Blinde en zeer slechtziende leerlingen

Voor leerlingen met geen of weinig restvisus verdient het aanbeveling de werkplek klein te houden. Alles zoveel mogelijk binnen handbereik. Voor het kleine materiaal (schroeven, spijkers, potlood, gum, etc.) is een eigen bakje erg handig. Leer de leerling aan hierin eerst alles zoveel mogelijk te verzamelen, voordat hij of zij aan het werk gaat.

Tip: plak in het bakje een magneet: dan kunnen spijkers en schroeven er niet uitvallen en liggen deze altijd in dezelfde hoek.

Tip: een placemat of grote plank op de werkplek bakent het werkterrein af. De leerling kan dan ook nog de randen van de placemat of plank gebruiken om bijvoorbeeld gereedschappen ordelijk neer te leggen. Bijv. de hamer links, de beitel boven en de schroevendraaier rechts.

Tip: een eigen gereedschapskist met voldoende vakken helpt ordenen.

Leg nooit iets uit zonder de leerling het concrete materiaal of gereedschap in handen te geven. Gun de leerling ook de tijd dit materiaal of gereedschap te verkennen. De ervaring is vele malen meer waard dan een mooi werkstukje gemaakt door een ander.

Slechtziende leerlingen

Ook voor hen zijn bovenstaande tips heel zinvol. Veel slechtziende leerlingen hebben ook de neiging werktekeningen slecht te lezen. Visuele informatie heeft nu eenmaal niet vaak hun eerst prioriteit. Laat hen daarom eerst de tekening goed bestuderen en alleen het deel van de tekening dat nodig is naast de werkplek of op een andere vaste plek leggen. Ook kunnen de tekeningen in een boekje met ringband worden aangeboden, zodat ze eenvoudig per pagina neer te leggen zijn. Een vergroting op A3 is bijna altijd wenselijk. Het neemt weliswaar meer ruimte in, maar de meeste tekeningen zijn al snel onoverzichtelijk.

Tip: wanneer de lijnen van het te maken object dikker worden gemaakt in de tekening, helpt hen dat deze te onderscheiden van de vele hulp- en maatlijnen.

Tip: een werkbank met apart vak of la voor het gereedschap werkt heel handig.

Tip: laat de leerling op een vast plek werken. Ook wanneer examens of toetsen worden afgenomen. Bij de keuze van deze plek wordt rekening gehouden met de lichtinval en lichtsterkte. Eventueel kan werkplekverlichting en een handzame loep enorm veel belasting schelen.

Soms lijkt het of een leerling slordig werkt. Dat zou ook te maken kunnen hebben met een ‘slordige manier van kijken’. Omdat de leerling het overzicht mist of het teveel inspanning kost, heeft hij of zij zich aangeleerd met weinig informatie aan de slag te gaan. De leerling heeft dan zelf niet in de gaten dat dit ook met zijn of haar kijkgedrag te maken heeft.

Het kan enorm helpen als de leerling al het gereedschap en materiaal ook voor zich heeft liggen als er uitleg wordt gegeven.

 

Deel dit artikel